Koning van Katoren

De vrolijke oude koning van het goede land Katoren is overleden zonder een opvolger te hebben. Zes zure ministers regeren het land en beweren al zeventien jaar dat ze een nieuwe koning zoeken, maar er gebeurt niets. Dan komt de 17-jarige Stach de ministers vragen wat je moet doen om koning te worden. De ministers geven Stach zeven bijna onuitvoerbare opdrachten, waarop al velen voor hem hun krachten beproefd hebben. Maar Stach is niet bang. Hij is slim en weet met gezond verstand alle opdrachten uit te voeren, waardoor hij katoren weer leefbaar maakt.
Boek van jan terlouw isbn nr 90-6069-088-5

Rode draad in het zomerkamp
Er zijn zeven opdrachten en dus zeven dagen te vullen.
Wij hebben ieder avond het hoofdstuk voorgelezen wat we die dag beleefd hebben, naderhand dus ivm het verwachtingspatroon en nachtrust van de kinderen. Het is aan te raden het boek eerst zelf te lezen zodat je je beter in kunt leven.

Kampboekje
Voordat wij op zomerkamp gaan krijgen de kinderen altijd een kampboekje hierin staat een korte cryptische omschrijving van wat ze gaan doen, paklijst, contactadres, nuttige tips enz.
We verspreiden het boekje twee weken voor het zomerkamp, leuke plaatjes zullen de kinderen alvast in de sfeer van Katoren brengen.

Themafiguren:
In dit boek komen nogal wat figuren voor.
Natuurlijk zijn de kinderen Stach zij moeten de onmogelijke opdrachten uitvoeren.
Iedere avond na het voorlezen komt er een minister langs met de opdracht voor de volgende dag. Wij waren met zes man leiding en dus hoefde ieder maar een keer minister te spelen. Het is een leuk idee om de minister aan te kleden naar zijn functie, bv Minister Zuiver van het ministerie van Reinheid een theedoek, afwasborstel enz meegeven.

Thema-aankleding

Wij hebben er een gewoonte van gemaakt om iedere ruimte in het gebouw een andere naam te geven bv:
Leidingruimte ministerkamer
Slaapzaal huis van Gervaas
Speelzaal de stad Wiss
Buiten het land Katoren
Keuken het land Eltoren
Toiletruimte moerassen van Smook
Leidingslaapzaal paleis van de oude koning
Opslagruimte katoloods

Programma

Zaterdag

12.00u leiding in clubhuis
13.00u kids arriveren
13.30u openen en ouders weg
14.00u bedden neerleggen
15.00u limo + kampregels
16.00u terrein afbakenen en wandeling (waar mag je wel en niet komen)
17.30u eten + corvee
19.00u aankleden katoren + namen groepjes (per stel een vlag maken)
21.00u naar bed, voorlezen, minister de Seer (eerste opdracht de vogels van Decibel wordt vertelt door minister de Seer)
22.00u stil

Zondag de vogels van Decibel

08.00u opstaan, ontbijt, corvee
09.30u masker maken van vogels (veel boeken bij bibliotheek te krijgen)
12.00u lunch, corvee
13.00u rustuurtje (uurtje rustig lezen oid op slaapzaal)
14.00u toko (er is altijd een winkeltje mee op kamp, kaarten, snoepje enz)
14.30u geluidsspelletjes aaaaaaaaaaatikkertje, boodschap overschreeuwen (schepen in de mist), hints
gebarentaal leren (mensen in decibel zijn vaak doof)
17.30u eten corvee
19.00u kampvuur met liedjes, vogels verjagen
21.00u naar bed, voorlezen, minister Zuiver
22.00u stil

maandag de Granaatappelboom van Wapenfelt

08.00u opstaan, ontbijt, corvee
09.30u korte speurtocht (naar Wapenfelt) smokkelen van kruit van fabriek naar Katoloodsen
12.00u lunch, corvee
13.00u rustuurtje
14.00u toko
14.30u Stach raakt gewond bombal, ongelukstikkertje, trefbal
bulldog
17.30u eten, corvee
19.00u avondspel (slagbal, stratego oid)
21.00u naar bed, voorlezen , minister Walsen
22.00u stil

 

dinsdag de draak van Smook

08.00u opstaan, ontbijt, corvee
09.30u pionieren van blijdes (zie scoutingboek pionieren)
12.00u lunch, corvee
13.00u rustuurtje
14.00u toko
14.30u de draak verslaan met onze blijde schieten we waterballonnen op een groot laken waar een draak op geschilderd is
17.30u eten, corvee
19.00u drakenkoekjes bakken
21.00u naar bed, voorlezen , minister Pardoes
22.00u stil

woensdag schuifelende kerken van Uikemene

08.00u opstaan, ontbijt, corvee
09.30u winkelen (hoort er ook bij)
12.00u lunch, corvee
13.00u rustuurtje
14.00u toko
14.30u kleurpuzzel van kerken (er zijn twaalf kerken op grote kartonnen puzzelstukken getekend de kinderen gaan deze versieren)
15.30u 12 speurtochten (dit is even ingewikkeld maar in het verhaal schuifelen de kerken allemaal hun eigen route tot ze tegen elkaar aanbotsen, ze komen dus op een plek uit, daar wordt puzzel gemaakt en kerken kunnen niet meer schuifelen)
17.30u eten, corvee
19.00u avondspel(stratego, slagbal oid)
21.00u naar bed, voorlezen , minister Regtoe
22.00u stil

donderdag de knobbelneuzen van Afzette Rije, de tovenaar van Ekilibrie
08.00u opstaan, ontbijt, corvee
09.30u zalf maken door middel van verschillende spelletjes verdienen de kinderen de ingrediënten voor de zalf, veengrond, bloem, slaolie, mosterd, azijn, kleurstof
gebruikte spelletjes limo-estafette(2 teams, ieder kind rietje en nummer, zodra nummer wordt geroepen rennen naar pan en slurpen, nieuw nummer gelijk weg en volgende), vlooienspel, munt met wasknijper in mond doorgeven.
12.00u lunch, corvee
13.00u rustuurtje + minister Broeder
14.00u toko
14.30u teken of schrijven over dierbaarste bezit dat is wat de tovenaar wil hebben.
17.30u eten, corvee
19.00u kampvuur met offeren van ons dierbaarste bezit aan tovenaar omdat het vrijwillig is krijgen we alles weer terug en komt hij nooit weer.
21.00u naar bed, voorlezen , alle ministers
22.00u stil

vrijdag de stoel van Stellingwoude

08.00u opstaan, ontbijt, corvee
09.30u zwemmen (weer lekker schoon naar huis)
14.30u wie ben ik?
Alle kinderen krijgen een sticker op hun rug met een figuur uit Katoren, ze moeten door middel van vragen erachter komen wie ze zijn.
Een kind blijkt koning van Katoren te zijn, dit is onze echte Stach en hij wordt gekroond.
+stukje maken voor bonte avond
17.30u Barbecue, als afsluiting van kamp hebben wij altijd een feestelijke BBQ
19.00u Bonte Avond, feest om de nieuwe koning, liedjes en stukjes van kinderen
22.00u naar bed, voorlezen , laatste hoofdstuk

zaterdag naar huis

08.00u opstaan, ontbijt, corvee
09.30u kinderen gaan spel doen met helft van de leiding de andere helft blijft om schoon te maken
11.00u ouders arriveren
12.00u sluiten en naar huis

Ik hoop dat jullie iets aan dit programma hebben, het ziet er misschien erg strak uit maar tussen bijna alle activiteiten zit vrij spel, ik vond dit niet de moeite om te vernoemen. Het was voor ons een van de leukste kampen ooit omdat het thema goed aansloeg bij de kinderen. Als je meer deteils over het programma wilt kan je je vragen emailen naar esta@adelbertusgroep.nl

Dit leuke kampthema kunnen we je aanbieden dankzij Marianne Bloothoofd