Rode draad van het verhaal, door de hele
week
Een zgn. Indiana Jones, verkleed als wereldreiziger, bezoekt
ons op het kamp nadat we zijn aangekomen. Hij heeft onze hulp nodig. Scouting
is een wereldwijde organisatie en mogelijk kunnen wij hem helpen. Zijn
grootvader was een bekende wereldreiziger en ook nog eens archeoloog (iemand
die opgravingen doet). Zijn opa hield van al zijn reizen dagboeken bij.
Daarin beschreef hij waar hij was, wie hij ontmoette, wat hij ontdekte
en welke opgravingen hij gedaan had. Zo ook bij zijn laatste reis. Maar
plotseling liet hij niets meer van zich horen. Hij reisde met een reisgenoot
samen en ook van hem is niets meer gehoord.
In het dagboek van grootvader kwam wel naar voren dat hij iets of iemand
niet vertrouwde; hij werd achterdochtig. Daarom heeft hij steeds onduidelijker
in zijn aanwijzingen omdat hij bang was dat zijn ontdekking gestolen zou
worden. Veel aanwijzingen zijn voor Indy onduidelijk en hij heeft nu geen
idee waar zijn grootvader ergens zou kunnen zijn. Indy is ook erg voorzichtig
en kijkt regelmatig om zich heen of hij geen vreemde lieden ziet die hem
bespioneren. Hij vraagt de kinderen hem te helpen zijn grootvader te zoeken.
Vervolgens leest hij een stukje voor uit het dagboek van zijn grootvader.
Deze stuurde hem regelmatig een stukje op.
Natuurlijk gaan de kinderen akkoord.
Indy spreekt met hen af dat het verstandig is bij het begin van het dagboek
van zijn grootvader te beginnen. Daar waar hij de reis gestart is. Hij
probeert elke dag een aanwijzing uit het dagboek bij ons achter te laten,
maar ook hij moet voorzichtig zijn………. Je weet immers
niet wie er allemaal in de omgeving rondsluipen.
Gedurende de week wordt bij de kinderen
enige argwaan gewekt. Is Indy wel te vertrouwen???? Ook komen we erachter
dat de grootvader een grote diamant gevonden heeft. Is het een gewone
diamant, of heeft het bijzondere krachten?
Bij het nachtspel ontdekken we dat
Indy niet eerlijk is. Hij was de reisgenoot van zijn zgn. grootvader die
helemaal niet zijn grootvader is. Grootvader komt ons wekken en vraagt
ons mee te gaan……. er is iets vreemds aan de hand. Indy had
nl. het dagboek gestolen, maar begrijpt de aanwijzingen niet, daarvoor
had hij onze hulp nodig. Halverwege de week moeten de kinderen aanwijzingen
krijgen dat Indy niet helemaal eerlijk is.
Elke dag bezoeken we een land / continent. Een staflid is die dag gids
van dat land / continent en is herkenbaar verkleed.
Benodigdheden:
Algemeen:
- algemeen Kamptotem Mat. Bjorn,Uitv. Miek
- Vervoer regelen van kampmaterialen Simone
- Voorleesboek Miek
- Fourage Simone en Miek
- Hudo Teun, lakens Simone en Miek
- Kampbrief en postzegels en gezondheidsverklaring Simone
- Kampvuurvergunning Simone
- Materialen controleren, kampeer-, kook-, spelmateriaal Allen
- EHBO-kist controleren Jannigje
- Verlichting Bjorn en Miek
- Corveelijst Teun
- Logboek Miek
- Cadeautje corveewelp, max. 5 euro Bjorn
Zondag:
- Ketting voor elke welp met daaraan
een naamplaatje, we gaan immers op wereldreis. Bjorn
- Indiana Jones-figuur Teun en Bjorn
- Dagboek Miek
- Wereldkaart waar we de afgelegde route op aangeven Miek
- Verkleedkleren voor elk continent / land Allen
- Dagelijkse aanwijzigen Miek
- High tea Miek
- Bordjes met namen van de landen / continenten Teun
- Tocht door de omgeving Bjorn en Simone
- Highlandgames Miek
- Simon says Miek
- Cricketspel met spelregels (Jannigje heeft hamers) Teun
Maandag:
- Aanwijzing om naar Azie te gaan
Miek
- Tocht met geheimschrift Bjorn en Simone
- Spel Chinese muur Miek
- Spel riksja rijden Miek
- Kaarten levend stratego Miek
- Ansichtkaarten Miek
- Materiaal voor modeshow Allen
- Groot micadospel met spelregels Miek
Dinsdag:
- Skippyballen HK
- Schapen scheren, ballonnen, scheerschuim, mesjes HK
- Pvc-buizen Alle
- Zwembad regelen Simone
Woensdag:
- Safaripark regelen Simone
- Bordspel bedreigde dieren Miek mat. Sim en Bjorn uitv.
- Cameltrophy Teun
Donderdag:
- Goudroofspel in het bos Teun en
Simone
- Cowboy – indianenspel op het veld Bjorn
- Quiz Bjorn en Simone
Vrijdag:
- Piramidespel Miek
- De wraak van Toetachamon Miek
- kampvuurstukjes Teun
- Oliesjeikenspel Bjorn en Simone
- Diamant Teun
- Kandijsuiker met ringetje Kopen
Zaterdag:
- Kopen van de fourage
- 19.00 verzamelen van de spullen en naar Rijen brengen. Terrein opbouwen
Zondag:
Gids is Teun, verkleed als butler
Vertrek per fiets naar Rijen om 11.00
uur.
Lunchen als we daar aankomen. Uitleg van de kampregels.
Inrichten van de slaapplaatsen
.
Wandeltocht door de omgeving; we blijken in Groot Brittannie te zitten.
Bord als aanwijzing wordt door Teun gemaakt. Dit is nl. ons kampthema.
Tocht wordt uitgezet door Simone en Bjorn.
Aangepast cricket-spel. Jannigje
heeft de hamers, Teun zorgt voor overige materialen en de spelregels.
High tea om ongeveer 16.00 uur, wordt
door Miek verzorgd.
Vlak voor avondeten komt Indiana
Jones en vertelt zijn verhaal:
Indy’s opa is op ontdekkingsreis door de hele wereld. En Indy heeft
al lang niets meer van hem gehoord hij is bang dat er iets gebeurd is
en vraagt onze hulp. Indy heeft van opa een dagboek te pakken gekregen
waar in staat waar hij allemaal geweest is en wat hij heeft meegemaakt.
Indy vraagt of wie opa achterna willen reizen kijken of we hem tegen komen
en of hij in gevaar is. Indy zal ieder dag een aanwijzinguit het dagboek
achterlate zodat wij weten waar we naar toe moeten gaan.
Avondeten en corvee.
Highlandgames. Organisatie en materialen:
Bjorn.
- Kogelstoten (jeu de boules bal)
- Knots werpen
- Pionierpaaltje werpen vanuit de benen
- Speerwerpen (bezemstokken)
- Doel schieten
- Discuswerpen (frisbee)
- Bal slingeren
- Zandzak zo hoog mogelijk werpen
Spel: Simon says, uitleg en spelen
door Miek.
Eten: gevulde tomatensoep, sandwiches,
vla en bananen.
Drankje: Golden Ginger
’s Avonds: werelddelenspel:
Miek
Wassen, plassen en naar bed. Logboek invullen.
Maandag, Gids is Miek, Sumoworstelaar is Bjorn
Miek moet om 14.00 uur naar de tandarts
Opstaan, wassen, aankleden en ontbijt.
Corvee
Vinden van aanwijzing, of deel uit
het dagboek van de opa van Indy.
Naar Azië
Spel Chinese muur, Miek
Spel Riksja rijden, Miek
Tocht met geheim schrift door Simone en Bjorn. Tocht wordt tijdens de
voorgaande spelen uitgezet.
Lunch en corvee
Levend stratego in het bos, met het
kastenstelsel uit India voor de puntentelling, door Miek
Kaarten schrijven, voor elk kind
en staflid voldoende kaarten, door Miek
Avondeten en corvee: soep, rijst,
sate, chicken tonight, vruchtjes, kroepoek, sla, toetje.
Voorbereiden modeshow. Iedereen zorgt
voor zoveel mogelijk verkleedmateriaal. Miek neemt schminkspullen mee.
Verf van het HK meenemen.
Modeshow door de kinderen met puntentelling.
Groot micadospel, Miek zorgt voor
materiaal (HK) en spelregels met puntentelling.
Schimmenspel
Popcorn eten met sateprikkers.
Wassen, plassen en naar bed. Logboek
invullen.
Dinsdag, gids is Simone
Aanwijzing vinden om naar Australie
en Nieuw Zeeland te vertrekken
Opstaan, wassen, aankleden en ontbijten. Afhankelijk van het weer lunchpakketten
smeren.
Corvee.
Skippyballenrace, van HK meenemen
Schapen scheren (ballon scheren), van HK meenemen.
14.00 uur Rondleiding met Boswachter.
Avondeten en corvee: soep, aardappelen,
groente, vlees, toetje.
Muziekinstrumenten maken van de Aboriginals.
(pvc-buizen, beschilderen, gaten in maken etc.).
Miek acrylverf meenemen. Iedereen ‘zoekt’ pvc-buizen.
Film Kijken: George in Jungle, Lion
King
Drankje Milkiwi
Wassen, plassen en naar bed. Logboek invullen.
Woensdag, Bjorn is de gids van de
dag
Aanwijzing vinden om naar Afrika
te gaan.
Opstaan, wassen aankleden en ontbijten
corvee.
Camel trophy fietsen (fietsparcours).
Parcours wordt uitgezet en spel wordt geleid door Teun.
Als het goed weer is buiten zwemmen.
Simone regelt het zwembad Surea.
Lunchpakketten smeren en meenemen.
Avondeten en corvee: soep, pannenkoeken
en toetje.
spel bedreigde dieren redden
De bedoeling is de bedreigde dieren te redden en weer ‘thuis te
brengen’.
Drankje Zebra Cola
Wassen, plassen en naar bed. Logboek invullen.
Donderdag, gids is Teun
Aanwijzing vinden om naar Amerika
te vertrekken.
Opstaan, wassen, aankleden en ontbijten
Corvee
Kolonisatie smokkelspel in het bos
door Simone en Teun.
- Eigen dorpen, steden bouwen door de juuiste kaartjes te veroveren en
te verzamelen ? eventuel door onderling ruilen. 2 groepen
Lunch en corvee.
Spelletjes op het veld met cowboys
en indianen: Bjorn
Eventueel nog naar speeltuin of midgetgolf
Avondeten en corvee: barbecue
Quiz met allerlei vragen omtrent
gebieden waar we deze week al zijn geweest: Simone en Bjorn.
1. Welke mensen wonen er veel in
Afrika? Negers –Chinezen- Peruanen
2. Wat eet men graag in Engeland? Big Mac –Chicken Tika Macula-
eggs and bacon
3. Welke taal spreken ze in Noord-Amerika? Engels – Frans –
Arabisch
4. Welk hoge gebouw staat in Frankrijk? Bigben – Vrijheidsbeeld
– Eiffeltoren
5. Wat is het tijdsverschil tussen Australië en NL? 4 uur later -
8 uur later – geen
6. Welk land hoort niet bij Azië? China – Portugal –
Mongolië
7. Welk dier leeft voornamelijk in Australië? Struisvogel –
Koala – Kangaroe
8. In welk werelddeel ligt Gambia? Europa – Azië – Afrika
9. Welk land hoort niet bij Europa? Marokko – Turkije – Hongarije
10. In welk werelddeel kun je vanuit Europa komen zonder over het water
te hoeven reizen? Afrika – Australië – Azië
11. Tot welk werelddeel hoort het Midden Oosten ? Afrika – Europa
– Aziè
12. Waar is scouting ontstaan? NL – Engeland – Zuid-Afrika
13. Welke koeienjongen woont in Amerika? Pocahontas – Billy Boom
– Hiawatha
14. Hoe zeggen ze Hoi in Hawai ? Haai – Aloha – Chikichiki
15. In welk werelddeel wordt de meeste thee geproduceerd ? China –
Azië – Engeland
16. Uit welk werelddeel komt Mowgli? Afrika – China – India
17. In welk land spelen ze de Highland games? België – Groot
Britannië – Amerika
18. In welk land leest men achterste voren? China – Egypte –
Belgie
19. In welk land kun je langs de rivier goud vinden? Amerika – Z-Afrika
– Ivoorkust
20. In welk deel wonen veel oliesjeiks ? Australië – Europa
– Midden Oosten
21. In welk werelddeel wonen de minste mensen? Europa – Afrika –
Australië
22. In welk land hebben we een high tea gehad? Engeland – Amerika
– Nederland
23. Aboriginals leven in? Amerika – Afrika – Australie
24. Uit welk land komt de grootste olifant? Australie – India –
Zuid Afrika
25. In welk gebied vind je Piramides en veel woestijn? Amerika –
Afrika – Middenoosten
26. Wat is het doel van een piramide? Schatten verstoppen – begraven
van belanrijke mensen – uitzichtpost voor toeristen
27. Wat is er bijzonder aan een soort taxi in Azië? Is gratis –
die vaart over water – die heb je als fiets
28. Hoe heet die taxi dan? Riksja – cab- Burka
29. Waar wordt het meeste rijst gegeten? Europa – Midden oosten
– Afrika
30. Waar zou jij het liefste willen wonen?
Wassen, plassen en naar bed. Logboek invullen.
Vrijdag, gids van de dag is Miek
Aanwijzing vinden om naar het Midden
Oosten te gaan.
Opstaan, wassen, aankleden en ontbijten
Lunchpakketjes smeren
Corvee
Piramidespel, bordspel door Miek
De wraak van Toetachamon, bordspel door Miek. Beide spelen worden afgewisseld.
Elk spel kan door 4 spelers gespeeld worden.
Op de fiets naar zandverstuiving
Mummies maken, uitleg en materiaal:
Bjorn.
Mummierace, parcours afgeleggen door Bjorn.
Sjeikenspel (olievaten smokkelen),
olie vervoeren van havenplaats naar havenplaats.
Welpen moeten eerst olie vinden (kleine vaatjes verstopt in het bos. Als
ze die hebben gaan ze naar de 1e haven Cairo daar krijgen ze 10 euro voor
hun vangst.
Ze smokkelen het naar haven 2 Abu Dhabie daar leveren ze 10 euro in en
krijgen er 20 voor terug omdat het steed s gevaarlijker wordt.Weer door
naar een haven 3e haven Dubai ? daar 20 euro inleveren krijgen er 50 voor
terug.
Uiteindelijk door smokkelen naar eindpunt haven 4 in Yemen daar krijgen
ze 100 euro als het vat nog vol zit.
Ondertussen worden ze opgespoord
door de douane: 2 welpen en 1 staflid. Die kunnen je aftikken met een
supersoaker. Als je getikt bent lever je de olie en het geld in. Behalve
je eerder verdiende 100 euro. De douane mag het geld houden, maar brengt
de olie terug naar het olieveld in de buurt van haven 1.
Staf zit bij de haven ? haven 1 en
4 bij elkaar in de buurt daar zit 1 staflid
Avondeten en aansluitend corvee.
Kampvuurstukjes voorbereiden. Ideeen
wordend door Teun verzorgd. Op papier krijgt elke groep aanwijzingen waar
hun stukje over kan gaan. Het heeft te maken met de gebeurtenissen van
de afgelopen dagen.
Kampvuur: aanwijzing is per ongeluk in het kampvuur terecht gekomen maar
is toch nog enigszins leesbaar.
Wassen, plassen en naar bed. Logboek
invullen.
Nachtspel:
Opa komt ons wakker maken. Nu blijkt dat Indu niet de kleinzoon van opa
is maar de medereiziger waar opa bang voor was dat die de diamant zou
stelen. Hij heeft Indy gezien en een kist met een lege diamant. Wij gaan
opa helpen om Indy en de diamant terug te vinden. Met zaklampen volgen
we een spoor van diamanten (en natuurlijk waxinelichtjes)
Op een plek in het bos komen we Indy tegen met de kleine diamantjes. De
grote diamant zou geen waarde hebben gehad alleen de kleintjes. Indy wil
wegrennen maar de welpen houden hem tegen en geven hem aan opa.
Indy begrijpt dat hij slecht is bezig
geweest maar is zo hebberig dat hij de diamantjes niet wil inleveren aan
de welpen.
Opa heeft een plan die vraagt Indy om te ruilen. Wij krijgen de kleintjes
en Indy krijgt dan de grote diamant. Indy is zo hebberig dat hij het accepteert
en de ruiling wordt gedaan. Opa zegt tegen de welpen “laat hem maar
gaan wij gaan iets drinken”
We snappen er niets van, maar laten Indy wel gaan.
Terug op de blokhut legt opa uit dat de grote diamant allen bescherming
bood aan de kleintjes en dat de grote nog geen 10 euro waard is, terwijl
Indy denkt een grote vangst te hebben gedaan.
Als dank voor onze hulp geeft opa aan de staf voor iedere welp een diamant
in bewaring. Deze krijgen ze de volgende dag als ze weer naar huis gaan.
Weer naar bed
Zaterdag
Opstaan, wassen, aankleden, ontbijt en corvee.
Opruimen van de spullen.
Bekendmaken welk nest de kamptotem gewonnen heeft, en welke welp de corveeprijs.
Op de fiets terug naar Tilburg. Frietjes
onderweg?
Ranja en snoepjes meenemen.
|