Ridderschool "de Rode Helm"

Maandag

11:00 Indaba (Allemaal)
Gezamenlijk openen in uniform (Allemaal)
Koffie/ thee/ranja (Anne Marie)
De sorteerhelm: Wij gaan dan in thema kleding (Allemaal)
Bagage inpakken

12:00 Vertrek vanaf Indaba Allemaal
(Ouders gaan dus niet mee naar Hattem)
Vier groepjes, elk groepje 1 leiding
Geen tocht, we gaan er rechtstreeks heen

14:00 Slaapzaal inrichten Allemaal
Lunchen (kinderen hebben eigen lupa mee)

15:00 Verkenningstochtje rond het gebouw/ terrein Martine/
Robin
Regels vertellen

15:30 Ranja drinken Anne Marie

15:45 Spel Ruth/Martine

16:45 Vrij spelen

17:15 Corvee groep tafel dekken

17:30 Bikken + Corvee Anne Marie

19:00 Vlaggenroof/ Vaandelroof Josien/
Ridders zijn erg trots op hun vaandel en Richard
vinden het leuk om te proberen het vaandel
van andere ridders te stelen.
Hierbij kunnen ze gelijk oefenen in aanvaltactieken
en sluipen en dat soort dingen.

20:00 Drinken Anne Marie

20:15 Kampdoop (daarna douchen???) Josien/ Robin
Kinderen en leiding die voor het eerst Martine/ Ruth
meegaan op kamp worden volgens de
traditie gekampdoopt. De opdrachten
worden door een aantal kinderen die
al eerder mee zijn geweest op kamp
en door de leiding bedacht.
21:30 Naar bed

 

Dinsdag

7:30 Kinderen wekken/ ochtendgymnastiek Robin
Ridders moeten altijd klaar zijn voor actie
dus ook gelijk na het wakker worden, want ze
kunnen ’s ochtends vroeg natuurlijk ook
aangevallen worden door de vijand. Om dit te
trainen doen we tijdens het kamp aan
ochtendgymnastiek.

8:00 Ontbijten Anne Marie
Corvee Allemaal

9:00 Riddertocht Allen
(Survival)
Ridders moeten vaak hele einden lopen en daarbij
sporen volgen, rivieren oversteken, sluipen en kruipen
en kaartlezen. Hiervoor moeten ze allerlei technieken
leren die we vandaag gaan oefenen.

+/- 11:00 Drinkpost Anne Marie

13:00 Lunchen Anne Marie

15:00 Drinkpost Anne Marie

17:00 Terug op het gebouw
Vrij spelen

17:30 Bikken Anne Marie

19:00 Kampvuurprogramma Allemaal
Als ridders onderweg zijn, steken ze
’s avonds vaak een vuur aan om het warm
te krijgen, om op te koken en wilde dieren
op afstand te houden.
Ridders houden wel van gezelligheid, dus
als de vijand niet dichtbij is zingen ze,
doen ze spelletjes en vertellen ze
elkaar verhalen, moppen en raadsels.

20:00 Drinken Anne Marie

21:30 Naar bed


Woensdag

7:30 Kinderen wekken/ Ochtendgymnastiek Josien

8:00 Ontbijten Anne Marie
Corvee

9:00 Ringsteken Allemaal
Dit is een typisch ridderspel, waarbij de
ridders oefenen in vechttechnieken, paardrijden
en mikken in een spel.
Spel Josien/ Robin

10:30 Drinken Anne Marie

10:45 Oefenen bonte avond
Vrij spelen

12:00 Spel Martine/ Ruth/
Richard
Vrij spelen

13:00 Lunchen Anne Marie

14:00 Richting Hattem Martine/
Fotopuzzeltocht op de fiets Ruth/ Robin/
Helaas hebben we geen paarden, maar daarvoor
in de plaats hebben we onze stalen rossen.
Hierop rijden wij tijdens het kamp. Ridders
moeten ook de weg kunnen vinden aan de hand
van plaatjes, vandaar de foto’s.

Boodschappen Hattem voor Bourgondische maaltijd


17:30 Bourgondische maaltijd Anne Marie
Ridders houden wel van eten, maar eten niet,
zoals wij, met mes en vork vanaf een bord.
Ze eten gewoon met hun handen van de tafel.
Als ze op veldtocht zijn, hebben ze geen
keukenmeiden om voor ze te koken, dat moeten
ze dan zelf doen en ze halen zelf ook de
ingrediënten voor hun maaltijd. Omdat jullie
wel erg jonge ridders zijn en niet in het veld
zitten, hebben we besloten dat jullie niet
alles zelf hoeven klaar te maken. Wel moeten
jullie zorgen voor een zelfgemaakte verse salade
en een zelfgemaakt toetje.
Jullie mogen hiervoor best gebruik maken
van materialen uit de keuken, maar jullie
worden niet echt geholpen met klaarmaken.
De leraren zullen jullie alleen tips geven
over hoe je het aan kan pakken.

20:00 Drugssmokkel Richard/ Robin

21:30 Drinken Anne Marie

21:45 Naar bed


Donderdag

7:30 Kinderen wekken/ ochtendgymnastiek Richard

8:00 Ontbijten Anne Marie
Corvee

9:00 Riddertoernooi Allemaal
Ridders laten in toernooien zien wat ze
allemaal kunnen en wie de beste, sterkste
en handigste is. In het toernooi oefenen ze
in spelvorm allerlei dingen die ze in het dagelijks
leven als ridder nodig hebben.

10:30 Drinken Anne Marie

10:45 Riddertoernooi Allemaal

13:00 Lunchen Anne Marie

14:00 Oefenen bonte avond/ rust

14:30 Riddertoernooi Allemaal

15:00 Drinken Anne Marie

15:15 Riddertoernooi Allemaal

17:30 Bikken Anne Marie

19:00 Tocht Allemaal
Ridders reizen ook vaak in het donker en
in de schemering, omdat ze dan nauwelijks zichtbaar zijn voor de vijand. Tijdens die tochten moeten ze dan ook zorgen dat de vijand ze niet kan zien en horen.

21:00 Drinken Anne Marie

21:30 Naar bed

23:00 Oudsten uit bed voor nachtwandeling iedereen die nog
nog niet moe is


Riddertoernooi:

Steenwerpen:
Als de vijand nog ver weg is, hebben ridders niets aan hun zwaarden. Als ze dan toch de vijand uit willen schakelen, gooien ze met stenen naar de vijand.

1. Ver gooien:
Vanaf een bepaald punt, moeten de kinderen proberen een tennisbal zo ver mogelijk te gooien. Ze mogen ieder 3 keer gooien. De verste bal telt voor de score.
(Opmeten hoe ver de bal is gekomen, afstanden van het groepje bij elkaar optellen)

2. Mikken:
Blikgooien. 6 blikken op elkaar stapelen, met bal omgooien, van achter een lijn.
(Het aantal omgegooide blikken is het aantal behaalde punten.)

Lanswerpen:
Sommige ridders gebruiken speren om naar hun vijand te gooien als die te ver weg is, om met een zwaard aan te vallen.

Speerwerpen:
Een speer (lange rechte stok of bezemsteel) zo ver mogelijk gooien, van achter een lijn. Wederom 3 pogingen, verste worp telt voor score)
(afstanden van groepje weer bij elkaar optellen.)

3. Speerwerpen:
Zie bladzijde 16 van Olympische spelletjes voor kinderen.

Paardrijden:
Ridders gebruiken vaak paarden als vervoermiddel, en moeten dus veel trainen in het paardrijden.

4. Paardrijden:
Een kind gaat op handen en knieën zitten, een ander op de rug van dit kind als ruiter.
Dan moet er naar een pion gekropen worden, hieromheen en weer terug. Daarna zijn de andere 2 van het groepje aan de beurt.
(tijd opnemen die het groepje erover doet om alle 4 over de streep te komen. Snelste groepje krijgt meeste punten, etc.)

Boogschieten:
Ridders gebruiken ook wel eens pijl en boog om hun vijand aan te vallen, dus moeten ze daar ook in trainen.

5. Boogschieten:
Zie bladzijde 13 van Olympische spelletjes…. Aanpassingen: 5 meter is genoeg, nut van deken zie ik niet, leiding gooit de grote bal op.

6. Darts:
Met 3 pijltjes zoveel mogelijk punten halen. Elke kind mag 3 keer proberen.
(Hoogste score van elk kind telt, punten bij elkaar optellen.)

Behendigheid:
Ridders doen graag spelletjes voor hun plezier, waarbij ze dan ook nog trainen om in vorm te blijven. Vaak zijn het spelletjes die te maken hebben met kracht en behendigheid.

7. Discuswerpen:
Zie bladzijde 28 van Olympische spelletjes

8. Frisbeeën:
Hiervoor heb je 2 teams die allebei de helft van een speelveld hebben (net als bij volleybal). Binnen die helft mogen ze 3 keer overgooien met een frisbee. Na uiterlijk 3 keer moeten ze naar de andere helft spelen. Ze moeten proberen te zorgen dat de frisbee bij de anderen op de grond komt. Als dat lukt, hebben ze een punt. Komt de bal echter in de eigen helft op de grond dan heeft de tegenpartij een punt.

9. Aardappelrace:
Elk team moet in estafette zo snel mogelijk een parcours afleggen met een aardappel op een lepel. De lepel mogen ze maar met een hand vasthouden, de aardappel mogen ze niet aanraken met hun handen. Als de aardappel op de grond valt, moet die persoon weer opnieuw beginnen.
(tijd opnemen, snelste tijd krijgt meeste punten, etc.)

Paard en wagen:
Ridders gebruiken soms een paard en wagen om grote materialen te vervoeren. Ze moeten dus goed kunnen mennen en dat soort dingen.

10. Dekenrodelen:
Zie bladzijde 38/ 39 van Olympische spelletjes. Tijd opnemen die elk groepje erover doet om vier rondes te doen. Elk kind moet om de beurt op de deken, de rest moet als een driespan de deken voorttrekken.

Hardlopen:
Ridders moeten natuurlijk heel snel zijn om hun vijand te kunnen ontlopen, want ze hebben natuurlijk niet altijd een paard bij zich.

11. Marathon:
Zie bladzijde 34 van Olympische spelletjes. Tijd opnemen die elk groepje erover doet.

Verspringen:
Ridders komen tijdens hun veldtochten regelmatig sloten tegen en soms zelfs kloven en ravijnen. Ze moeten hier dan overheen springen en om dat te oefenen doen ze verspringwedstrijden.

12. Verspringen:
Elk kind mag 3 pogingen doen, De verste sprong telt voor de scorelijst.

Hoogspringen:
Weilanden worden vaak van elkaar gescheiden door hekken, heggetjes en muurtjes. Hier moeten ridders tijdens veldtochten overheen springen.

13. Hoogspringen:
Een springtouw wordt door twee personen omhoog gehouden. De kinderen moeten er steeds overheen springen. Bij elke hoogte mogen ze 3 pogingen doen. Als het dan nog niet lukt, wordt opgeschreven op welke hoogte ze zijn blijven steken. (met hele groep tegelijk doen).

Kruipen en dergelijke:
Tijdens veldtochten moeten ridders ook onder dingen door, zoals hekken en struikgewas.

14. Limbodansen:
De kinderen moeten achterover onder een touw door, het touw wordt steeds lager gehouden. Ook hier weer 3 pogingen. (met hele groep tegelijk doen).

15. Kruip-door-sluip-door:
Zo snel mogelijk een kruip-door-sluip-door-parcours afleggen, zonder de touwtjes aan te raken. Als je een touwtje wel aanraakt moet je terug. Dit geheel in estafettevorm.
Aan het eind van het parcours opstaan, terugrennen naar je groepje en de hand van de volgende aanraken.
(Tijd opnemen die het hele groepje nodig heeft.)

Vrijdag

8:00 Kinderen wekken/ ochtendgymnastiek Ruth/ Martine

8:30 Ontbijten Anne Marie

Corvee

9:15 Tas inpakken

10:00 Spel Richard/ Josien

10:30 Drinken Anne Marie

10:45 Spel Ruth/ Robin

13:00 Lunchen Anne Marie

14:00 Oefenen bonte avond/ rust

14:30 Opruimen
Corvee

15:30 Drinken Anne Marie

15:45 Opruimen
Corvee

16:30 Spel Martine

17:00 Vrij spelen

17:30 Broodje knakworst eten Anne Marie

18:00 Vrij spelen e.d.
19:00 Ouders komen
Begin bonte avond Allemaal
De koning komt en de ouders van de nieuwe
ridders komen langs om te vieren dat de
ridders hun opleiding afgemaakt hebben.
Tijdens dit feest moet er gezorgd worden
voor een gezellige avond als laatste onderdeel
van de opleiding. Ze kunnen dan ook laten zien
wat ze tijdens de opleiding gedaan en
geleerd hebben. Natuurlijk worden ze allemaal
tot ridder geslagen en moeten ze de riddereed
afleggen voor de koning. Als kampaandenken
hebben ze natuurlijk allemaal hun das en krijgen
ze een oorkonde dat ze de ridderopleiding goed
voltooid hebben.
Koffie/ thee/ ranja Anne Marie

21:00 Afsluiting kamp

Bekijk de uitnodigende brief voor het ridderkamp (PDF, 7 KB).

Na afloop van het kamp krijgen de echte ridders en jonkvrouwen een Oorkonde (PDF, 18KB).

De kinderen kunnen thuis alvast opwarmen voor het kamp met dit hele originele boekje (PDF, 289KB)

LET OP: De kleding (en ook andere themakleding) die je voor je kamp nodig hebt kun je huren bij de Indabagroep in Zwolle. Kijk voor meer informatie op de web-site : http://verkleedkleren.indabagroep.nl/

Dit leuke kampthema kunnen we je aanbieden dankzij Josien, Indabagroep Zwolle